3. Verkkokauppa pohjoismaissa
Verkkokauppa ottaa vuosi vuodelta aina enemmän ja enemmän jalansijaa vähittäistavaramarkkinoilla koko maailmassa. Pohjoismaat eivät ole poikkeus. Luin Postnordin vuotuisen raportin verkkokaupasta pohjoismaissa (lukuunottamatta Islantia). Pohjoismaalaiset käyttivät verkkokauppaan arviolta 22 miljardia euroa vuonna 2019. Suomalaisista noin puolet tekevät verkko-ostoksia joka kuukausi. Ruotsi on pohjoismaiden suurin markkina-alue verkkokaupassa ja ruotsalaiset myös käyttävät verkkokauppaa suhteessa enemmän, kuin yksikään muu pohjoismaa. Norjalaiset verkko-ostajat käyttävät eniten, keskimäärin 225 euroa kuukaudessa verkko-ostoksiin. Suomalaiset käyttävät taas vähiten, noin 171 euroa. Vuodesta 2008 vuoteen 2019 verkko-ostajien määrä kuukaudessa on noussut maasta riippuen n. 30-50 prosentilla. Suurin muutos on tapahtunut Ruotsissa, jossa verkkokaupan kuukausittaisia käyttäjiä oli vuonna 2008 20% ja vuonna 2019 käyttäjiä oli jo 70%. Tätä seuraa suomalaiset. Suomalaisista verkkokauppaa kuukausittain käytti vuonna 2008 vain 4%, kun taas vuonna 2019 kuukausittaisia käyttäjiä oli jo 50%. Muutos on suhteessa suurta verrattuna esimerkiksi Norjaan tai Tanskaan, mutta 50%:lla suomalaiset jäävät silti kauas muiden vertailussa olevien maiden verkkokaupan käytöstä (Norja 67%, Tanska 62%). Sikäli hiukan yllättävää tässä teknologian ja innovaatioiden maassa. Ainoita mittareita, jossa Suomi johtaa suhteellisesti muita pohjoismaita on toimitushäiriöiden määrässä.
Koronavirus tulee vaikuttamaan verkkokaupan lukuihin vuonna 2020 hyvin vahvasti. Joillain toimialoilla se tulee vaikuttamaan negatiivisesti, jollain positiivisesti. Käyttäjän näkökulmasta verkkokauppa on erittäin kätevä työkalu. Kotoa ei tarvitse liikkua mihinkään ja valikoimaa on moninkertaisesti kivijalkakauppaan verrattuna. Suomalainen voi ostaa nykyään tuotteita vaikka Argentiinan eteläkärjestä yhdellä klikkauksella. Uskon, että verkkokauppa tulee seuraavan parin vuosikymmenen aikana sysäämään suurimman osan pienistä kivijalkaliikkeistä, mikä on sikäli ikävä juttu. Itse pidän enemmän käydä fyysisesti kaupassa, mutta jos kysyntää kivijalkaliikkeille ei ole tarpeeksi, ne katoavat. Ja samalla katoaa monen ihmisen elanto.
Lähteet:
https://www.postnord.fi/lataa_verkkokaupparaportti (14.10.2020)
Kuva:
https://www.pexels.com/fi-fi/kuva/iphone-internet-kasvoton-naytto-5076516/
Kommentit
Lähetä kommentti