0. Mitä on digitaalinen liiketoiminta?

 

Sanasta digitaalinen liiketoiminta tulee monelle mieleen ensimmäiseksi verkkokauppa ja sosiaalinen media, sillä se on osana jokapäiväistä elämäämme töissä ja vapaa-ajalla. Käytämme digitaalisia palveluita esimerkiksi ruokakaupoissa itsepalvelukassoilla ja tilaamme vaatteet verkkokaupasta. Sosiaalisen median merkitys kasvaa jatkuvasti. Sen avulla yritykset tiedottavat ja markkinoivat uusia palveluita, avoimia työpaikkoja ja kohdentavat mainontaa tietyille kohderyhmille.

               Kuva: <a href="https://www.freestock.com/free-photos/colorful-applications-hovering-young-hand-617935295">Image used under license from Freestock.com</a>

Vanhasta täysin uutta ja jotain aivan uutta

 

Digian artikkelin mukaan digitaalinen liiketoiminta on yrityksen olemassa olevien prosessien sekä toimintojen, tuotteiden ja palveluiden muuttamista digitaaliseen muotoon. Digitaalisen liiketoiminnan määrittely riippuu näkökulmasta ja yrityksestä sekä siitä missä digitalisaation kehitysvaiheessa yritys on. Digitaalista liiketoimintaa onkin järkevää tarkastella tapauskohtaisesti.

 

Digitaalisaatio on vanhan kehittämistä uuteen muotoon tai kokonaan uuden digitaalisen toiminnan luomista. Esimerkiksi Easy Park- sovellus on kehitetty uudistamaan pysäköintijärjestelmää. Easy Park-sovelluksen avulla voi maksaa ja määritellä pysäköintiaikaa puhelimen kautta. Aiemmin ainoa vaihtoehto oli, että maksoit pysäköintiajan kolikoilla pysäköintimittariin. Uutena digitaalisena liiketoimintana voisi pitää Airbnb-palvelua, jossa kuluttaja voi toimia majoitus- tai elämyspalvelun tarjoajana toiselle kuluttajalle sovelluksen tai nettisivujen kautta.

Kuvaaja Kelly Lacy palvelusta Pexels.

 

Digitalisaatio on jo nyt tuonut merkittävästi hyötyä kuluttajille mm. tekoälyn ja robotiikan avulla. Palveluiden tehostuminen ja automatisaation yleistyminen helpottavat myös yritysten arkea, jolloin yritys voi kohdentaa resurssinsa muihin toimintoihin. Liukuhihnat ja robotit ovat vieneet tuotannon tuottavammalle tasolle vähentämällä yritysten kuluja sekä nopeuttamalla toimintaa.

Esimerkiksi taksiyhtiö Uber käyttää tekoälyä optimoimaan taksien saatavuuden tai Helsingin Kalasatamassa kulkee robottibussi. Digitalisaation jatkuvan kehityksen myötä tulevaisuutta on mahdoton ennustaa.

 

Mutta onko digitalisoituminen välttämättä hyvä asia?

 

Digitalisaatio tuo myös haasteita yhteiskunnassa. Automaation myötä työpaikkojen väheneminen, tietoturvariskin kasvaminen ja siihen liittyen lisääntyvä datamäärä aiheuttaa riskin myös datan väärinkäyttöön. Myös sosiaaliset kontaktit vähenevät ja palveluiden automatisointi passivoi ihmisiä, sillä liikkumisen tarve kodin ulkopuolelle vähenee. Onko tämä pitkällä tähtäimellä hyvä asia? Digitaalinen liiketoiminta tuo yhteiskuntaan paljon mahdollisuuksia, mutta on myös hyvä ottaa huomioon sen tuomat epävarmuudet.

 

...Onko tulevaisuudessa liiketoimintaa ilman digitalisaatiota?

 

Kuvaaja Gustavo Fring palvelusta Pexels.

Mindmap digitaalisesta liiketoiminnasta

 

 

 

 

 

Lähteet:

 

Digia. https://resources.digia.com/digitaalinen-liiketoiminta

 

Hel.fi. https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/kalasataman-kaduilla-ajaa-robottibussi

 

Freestock

https://www.freestock.com/search/applications?type=photos&page=5

 

Pexels

https://www.pexels.com/

 

Kommentit