0. Mitä on digitaalinen liiketoiminta?
Sanasta digitaalinen liiketoiminta tulee monelle mieleen ensimmäiseksi verkkokauppa ja sosiaalinen media, sillä se on osana jokapäiväistä elämäämme töissä ja vapaa-ajalla. Käytämme digitaalisia palveluita esimerkiksi ruokakaupoissa itsepalvelukassoilla ja tilaamme vaatteet verkkokaupasta. Sosiaalisen median merkitys kasvaa jatkuvasti. Sen avulla yritykset tiedottavat ja markkinoivat uusia palveluita, avoimia työpaikkoja ja kohdentavat mainontaa tietyille kohderyhmille.
Kuva: <a
href="https://www.freestock.com/free-photos/colorful-applications-hovering-young-hand-617935295">Image
used under license from Freestock.com</a>
Vanhasta täysin uutta ja jotain aivan uutta
Digian artikkelin mukaan digitaalinen liiketoiminta on yrityksen
olemassa olevien prosessien sekä toimintojen, tuotteiden ja palveluiden
muuttamista digitaaliseen muotoon. Digitaalisen liiketoiminnan määrittely
riippuu näkökulmasta ja yrityksestä sekä siitä missä digitalisaation
kehitysvaiheessa yritys on. Digitaalista liiketoimintaa onkin järkevää
tarkastella tapauskohtaisesti.
Digitaalisaatio on vanhan kehittämistä uuteen muotoon tai
kokonaan uuden digitaalisen toiminnan luomista. Esimerkiksi Easy Park- sovellus
on kehitetty uudistamaan pysäköintijärjestelmää. Easy Park-sovelluksen avulla
voi maksaa ja määritellä pysäköintiaikaa puhelimen kautta. Aiemmin ainoa
vaihtoehto oli, että maksoit pysäköintiajan kolikoilla pysäköintimittariin. Uutena
digitaalisena liiketoimintana voisi pitää Airbnb-palvelua, jossa kuluttaja voi
toimia majoitus- tai elämyspalvelun tarjoajana toiselle kuluttajalle
sovelluksen tai nettisivujen kautta.
Kuvaaja Kelly Lacy palvelusta Pexels.
Digitalisaatio on jo nyt tuonut
merkittävästi hyötyä kuluttajille mm. tekoälyn ja robotiikan avulla. Palveluiden
tehostuminen ja automatisaation yleistyminen helpottavat myös yritysten arkea,
jolloin yritys voi kohdentaa resurssinsa muihin toimintoihin. Liukuhihnat ja
robotit ovat vieneet tuotannon tuottavammalle tasolle vähentämällä yritysten
kuluja sekä nopeuttamalla toimintaa.
Esimerkiksi taksiyhtiö Uber käyttää tekoälyä optimoimaan
taksien saatavuuden tai Helsingin Kalasatamassa kulkee robottibussi. Digitalisaation
jatkuvan kehityksen myötä tulevaisuutta on mahdoton ennustaa.
Mutta onko digitalisoituminen välttämättä hyvä asia?
Digitalisaatio tuo myös haasteita yhteiskunnassa. Automaation
myötä työpaikkojen väheneminen, tietoturvariskin kasvaminen ja siihen liittyen
lisääntyvä datamäärä aiheuttaa riskin myös datan väärinkäyttöön. Myös
sosiaaliset kontaktit vähenevät ja palveluiden automatisointi passivoi ihmisiä,
sillä liikkumisen tarve kodin ulkopuolelle vähenee. Onko tämä pitkällä
tähtäimellä hyvä asia? Digitaalinen liiketoiminta tuo yhteiskuntaan paljon
mahdollisuuksia, mutta on myös hyvä ottaa huomioon sen tuomat epävarmuudet.
...Onko tulevaisuudessa
liiketoimintaa ilman digitalisaatiota?
Kuvaaja Gustavo Fring palvelusta Pexels.
Mindmap digitaalisesta liiketoiminnasta
Lähteet:
Digia. https://resources.digia.com/digitaalinen-liiketoiminta
Hel.fi. https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/kalasataman-kaduilla-ajaa-robottibussi
Freestock
https://www.freestock.com/search/applications?type=photos&page=5
Pexels
Kommentit
Lähetä kommentti