1. Digitaalinen yhteiskunta
Ensimmäiseksi luin Juuso Katajan blogkirjoituksen Kuinka hakukonenäkyvyys toimii Suomidigi.fi sivustolta. Tekstissä tartutaan erityisesti Googlee ja siihen, miten yritys toimii. Google on hakukone, jolla voi etsiä hakusanoilla lähes kaikkea, mitä internetin syövereistä löytyy. Tämän lisäksi Google myy mainostilaa mainostajille. Googlen harjoittama mainostus perustuu siihen, että se tarjoaa hakujen yhteydessä asioita, mistä se olettaa sinun olevan kiinnostunut. Jokaisesta internetin käyttäjästä on luotu tekoälyn avulla monimutkainen, yksilöllinen profiili. Google ja muut internetin jättiläiset pyrkivät keräämään mahdollisimman paljon dataa sinusta. Syynä siihen on juuri tuo kohdennettu markkinointi. Asiassa on hyviä ja huonoja puolia. Toki käyttökokemuksesta tulee parempi, jos sinulle ehdotetaan asioita joista pidät. Toisaalta se johtaa siihen, että näet vaan sitä, mitä haluat nähdä.
Katsoin eilen Netflixistä Valvontakapitalismin vaarat nimisen dokumentin. Siinä entiset ja nykyiset internetin jättiyritsten työntekijät ja johtohenkilöt kertovat eritysesti sen riskeistä. Poliittiset näkemykset varsinkin oikeiston ja vasemmiston kannattajien välillä ovat kasvaneet lähes ennätykselliseksi etenkin Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Sosiaalinen media, Google ja muut vastaavat ovat tästä lähes yksin vastuussa. Kuten aiemmin sanoin, käyttäjäprofiilisi näyttää sinulle vain uutisia, joita haluat nähdä. Käyttäjäprofiili tunnistaa sinun poliittisen suuntautumisesi, kiinnostuksen kohteesi ja jopa sinun tunnetilasi. Ehkä mieleenpainuvin juttu dokumentissa oli se, kun eräs entinen Googlen työntekijä kertoi, miten Google optimoi hakuja alueellisesti. Jokaiselle käyttäjälle ei tule samoja ehdotuksia, vaan ehdotuksen ovat optimoitu käyttäjäprofiilin tai alueen mukaan. Esimerkiksi toisella alueella, jos kirjoitat googleen "Ilmastonmuutos" se tarjoaa toisella alueella ensimmäiseksi vaihtoehtoja "Ilmastonmuutos on valetta" tai salaliittoa tms. Toisella alueella Google-haku saattaa taas tarjota ensimmäiseksi "Ilmastonmuutos tuhoaa maapallon" tai on vaarallista jne. Tämä on yksi esimerkki siitä, miksi käyttäjistä kerättävä data voi olla vaarallista ihmisten kannalta. Dokumentissä myös kerrottiin, että viestipalvelu Twitterissä valeuutiset leviävät keskimäärin kuusi kertaa nopeammin, kuin oikea uutinen. Syynä tähän on yksinkertaisesti se, että oikeat uutiset ovat tylsiä. Haasteteltujen henkilöiden mukaan, nämä edellämainitut asiat eivät olleet suinkaan alunperin näiden alustojen tarkoitus. Tekoäly vaan on vienyt asiat siihen suuntaan. Ilman tiukkoja sääntöjä ja sääntelyitä asia ei ole muuttumassa ainakaan parempaan vähään aikaan. Annan kyseiselle dokumentille vahvan katselusuosituksen, kuten myös toiselle samankaltaiselle dokumentille nimeltä The Great Hack. Se kertoo miten sosiaalisella medialla on vaikutettu politiikkaan ympäri maailman.
Lähteet: https://www.suomidigi.fi/blogit/kuinka-hakukonenakyvyys-toimii 21.09.2020
Valvontakapitalismin vaarat - Jeff Orlowski 20.09.2020
Kuva: https://www.suomidigi.fi/blogit/kuinka-hakukonenakyvyys-toimii 21.09.2020
Kommentit
Lähetä kommentti